JAAROVERZICHT 2021 EN DE TIEN VAN RIEN.

31 december 2021

JAAROVERZICHT 2021 EN DE TIEN VAN RIEN

Vanaf 2013 is mijn laatste bijdrage van het wielerjaar op Facebook telkens een terugblik geweest op mijn wielerpresentaties van dat jaar. Die traditie wil ik graag in ere houden. Op wielergebied heb ook ik in het tweede Coronajaar als presentator natuurlijk met de drastische gevolgen van de pandemie te maken gehad. Twee jaar geleden (vóór de pandemie) stonden er in totaal 115 presentatiedagen in mijn volle (wieler)agenda. Vorig jaar waren er dat 27. Het aantal dagen met presentaties was dit jaar iets uitgebreider, maar bleef toch nog beperkt tot 35… Met in totaal 27 wedstrijddagen, waarop ik bij wedstrijden aan de micro stond: twintig wegwedstrijden, drie veldritten en vier mountainbikewedstrijden. Verder nog één wielercafé, één ploegenpresentatie, twee livestreams, twee regionale Tv-presentaties, één VIP-presentatie en één toertocht. Het persoonlijke hoogtepunt was de presentatie van de Amstel Gold Race met opnieuw een zinderende finale. Na een onderbreking van één jaar (onder strenge Coronaregels) zonder publiek. Ook was mijn stemgeluid te horen bij de Ronde van Drenthe, de Ster van Zwolle en tijdens de Omloop der Kempen en Omloop van Valkenswaard in het kader van de Topcompetitie. Daarnaast stonden er dit jaar nog een viertal NK’s op mijn wielerkalender: het NSK voor studenten in Nederwetten, het NCK in Dronten, het NK mountainbike marathon in Eijsden en het NK mountainbike op Watersley. Een speciale plaats nam ook de jubileumuitgave van de Tour Der Ongeschoren Benen Classic bij ons in Lierop in. Een druk bezocht wielercafé (met voormalige Olympische kampioenen) en de toertocht zelf kende een succesvol verloop. Het “zwaartepunt” van de wedstrijden lag vooral in de maanden september en oktober met gelukkig nog een overvolle wieleragenda. Ik vond het wel heel erg jammer dat ik dit jaar slechts éénmaal een jeugdwedstrijd van commentaar kon voorzien. Of het nu bij de jeugdrennertjes is of bij de profs voor mij blijft de voorbereiding en de aandacht hetzelfde!
Hoewel ik het afgelopen jaar met tientallen annuleringen van wedstrijden te maken had gehad staat dat gemis natuurlijk in geen verhouding met het afscheid dat we hebben moeten nemen van wielervrienden als Leo van Berlo, Wiel Kuntzelaers, Jan Meulendijks en Wiel Verheesen. Een hoogtepunt was afgelopen zomer de dag waarop ik eindelijk (zoals men vroeger zei) tot de groep “Ouden van dagen” ben gaan behoren. Het is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen in hoeverre er in 2022 nog wielerwedstrijden georganiseerd kunnen worden zoals dat vóór de “Coronabreak” gebruikelijk was. Maar je hoort van de kenners ook positieve geluiden. Zou volgend jaar dan eindelijk ook de jubileumeditie van het Belisol Eindhoven-Kempenklassement verreden kunnen worden na de beknopte Kempische Wielerzomer?
Virologen gaven precies een jaar geleden aan dat we in 2022 weer terug zouden kunnen keren naar een “normale” zomer… Laten we die hoop koesteren! In het nieuwe wielerjaar kijk ik er naar uit om zoals vanouds (tussen de boosterprikken en tests in) volop met mijn collega-microfonisten, organisatoren en collega-juryleden samen te kunnen werken en de coureurs en wielerfans te mogen verwelkomen. Onder de noemer de “Tien van Rien” heb ik de voor mij meest kenmerkende foto’s van mijn “unieke” wielerjaar uitgezocht. Met dank aan de fotografen! Tot in (een vooral gezond) 2022!

Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in ons privacybeleid.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemd privacybeleid